Afbeelding

Bijna 1 miljard pinbetalingen

Actueel 85 keer gelezen

BRIELLE - Klanten die op vrijdag 20 december boodschappen deden bij JUMBO Brielle (tussen 9.30 en 10.30 uur) of PLUS John Bos (tussen 11.30 en 12.30 uur) én pinden kregen een cadeautje. Aanleiding was de actie ‘Keihard voor 1 miljard’ die het record wil neerzetten van 1 miljard pinbetalingen over heel 2013 in de Nederlandse supermarkten. De supermarkten hopen voor de Kerst dit magische getal bereikt te hebben.

In beide supermarkten werd ook nog een klant extra in het zonnetje gezet. Het echtpaar Hermans en mevrouw Beljaars kregen niet alleen een cadeautje, maar wonnen ook nog eens de uurprijs:  een mooi pakket aan boodschappen dat ze uit handen kregen van JUMBO-ondernemer de Vette of PLUS-medewerker van Bochove. Daarnaast stelden beide ondernemers in het kader van de actie bovendien levensmiddelen ter beschikking aan de Voedselbank.  Wim Doorduin kwam namens Voedselbank Brielle de donatie in ontvangst nemen.

Ook Maestro, het merk achter de meeste pintransacties in Nederland, draagt bij aan de actie. Als de 1 miljard vóór Kerst wordt gehaald, dan stuurt de organisatie 150.000 maaltijden naar schoolkinderen in ontwikkelingslanden. Dat gebeurt via het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties.  

Klanten betalen steeds vaker met hun betaalpas in de supermarkt. Elk jaar neemt het aantal pinbetalingen toe. Tussen 2005 en 2012 verdubbelde het aantal pinbetalingen in de supermarkten royaal tot 933 miljoen  eind 2012. Dat komt vooral doordat klanten ook kleine aankopen vaker pinnen.  Van de supermarkten mag dit nog meer een gewoonte worden.

De actie ‘Keihard voor 1 miljard’ is onderdeel van de campagne Pinnen ja graag. Met deze landelijke campagne wordt de sterke voorkeur van ondernemers en banken voor betalingen met pin, ook bij kleine bedragen, onder de aandacht gebracht. Allereerst ter bevordering van de veiligheid, minder contant geld maakt winkeliers minder aantrekkelijk als doelwit voor overvallen. Maar ook vanwege de snelheid en het gemak van pintransacties. De pincampagne is een initiatief van Betaalvereniging Nederland, de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen, banken, koepelorganisaties, Maestro en V PAY.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant