Afbeelding
DAGBOEKNOTITIES

Dure dokters

Actueel 128 keer gelezen

COLUMN - Vorige week gaf ik een mooie tip – al zeg ik het zelf – over kostenbesparing op verzekeringspremies: alleen claimen wat écht beschadigd, verbrand, gestolen of verloren is, dus geen valse aangiftes doen. Als iedereen daaraan meedoet kunnen de premies drastisch omlaag. Deze week las ik nog een tip waar we allemaal ons voordeel mee kunnen doen en die ik daarom niet voor mezelf ga houden.

Dat het in het voormalige Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse in veel opzichten niet pluis was, is geen nieuws meer. Het ziekenhuis ging failliet en daarvoor in de plaats kregen we het Spijkenisse Medisch Centrum. Deze zomer lazen we in de kranten dat het ziekenhuis financieel nog steeds in zwaar weer verkeert en overeind blijft dankzij steun van het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam en het Van Weel Bethesda Ziekenhuis in Dirksland, zij het in afgeslankte vorm. Vorige week bleek uit een onderzoek van NRC dat het niet blijft bij financiële steun van deze ziekenhuizen. Patiënten betalen ook stevig mee, zonder dat ze het weten. Hoewel er jarenlang een waas van geheimzinnigheid hing om prijs en kwaliteit van ziekenhuizen, komt er nu – onder stevige maatschappelijke druk – steeds meer informatie vrij. Verzekeringsmaatschapij CZ kwam onlangs tot de conclusie dat er eigenlijk geen goede reden was om de cijfers niet te geven en maakte ze bekend. Journalisten doken erin en kwamen tot een voor ons pijnlijke conclusie: het duurste ziekenhuis staat in Spijkenisse. Jamaar, de tarieven van CZ zijn niet representatief voor alle verzekeringsmaatschapijen, reageerde het ziekenhuis. Hoe zit het dan met die andere? Daar mogen we dus (nog) naar raden. En hoe zit het met die van CZ? Belangrijk om te weten want deze maatschappij heeft een marktaandeel van vijftig procent en is de belangrijkste inkoper van zorg in Spijkenisse.

Wij stoppen er extra geld in, is het antwoord van CZ. Want er is daar een uitzonderlijke situatie waarvoor wij een soort opslag betalen. Hoe groot zijn de verschillen? NRC komt met een voorbeeld van een rekening van 4.609,50 euro voor een medische behandeling in Spijkenisse tegen een landelijk gemiddelde van 2.150 euro. Fijn dat je dat als klant van CZ nu weet. Wie op de kleintjes let kan Spijkenisse voortaan beter mijden. Wat zou het toch mooi zijn als ook in de gezondheidszorg de klant koning werd. Dat je zou weten welke behandelingen er voor jouw kwaal mogelijk zijn, waar die uitgevoerd worden, hoeveel ervaring de behandelaars ermee hebben, hoe hoog hun succespercentage ligt, en welke prijs je daar (deels via je verzekeringsmaatschappij) voor betaalt. De gemiddelde consument weet meer van onderhouds- en reparatiekosten van zijn auto dan van die van zijn lichaam. Dan lezen we met alle plezier talloze reviews en informeren bij vrienden en buren. Gaat het mis met onze knie, prostaat of ander lichaamsdeel, dan duiken we blindelings een naburig ziekenhuis in en hopen er verder maar het beste van. Wél klagen we over de hoogte van verzekeringspremie, eigen risico en eigen bijdrage. Wat moeten we anders?

Dagboeknotities van een parttime huisman.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant