Afbeelding
DAGBOEKNOTITIES

Vloggen

Actueel 197 keer gelezen

Als je nog nooit gecommuniceerd hebt via Social Media, dan ben je jonger dan vier jaar, ouder dan vijfentachtig of dood. Zelfs ambtenaren, bestuurders en politici hebben de nieuwe media omarmd en zijn actief op Twitter en Linkedin. De overheid experimenteert volop met de inzet van Social Media in de communicatie en interactie met burgers.

Dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Om te beginnen moet het juiste medium gekozen worden. Dat luistert nauw. Wil je jongeren bereiken, dan moet je dat niet proberen via Facebook. Want – zo leerde een neefje (twintiger) me onlangs – die willen daarop 'nog niet dood gevonden worden.'

Voor het serieuzere werk valt de keus meestal op de (digitale) column. Het is alweer jaren geleden dat bestuurders van Westvoorne samen – ieder op hun beurt – probeerden een column te vullen op de gemeentepagina. Helaas verdween deze geruisloos uit beeld. Want een column beginnen is zo gebeurd, volhouden is iets heel anders. Ooit was er een CDA-raadslid die het feilloos in de vingers had, maar na zijn vertrek werd het jammer genoeg doodstil op de website van de partij. De burgemeester van Brielle koos voor een tweewekelijkse column, houdt dat trouw vol en schrijft alweer jarenlang interessante stukjes.

Ook dat lijkt makkelijker dan het is. Bestuurders moeten immers op hun woorden passen en dat leidt tot zelfcensuur. Dat dit vaak zouteloze, geforceerd optimistische uitingen tot gevolg heeft, is goed te zien op hun Twitteraccounts. Steeds lezen we meldingen over interessante werkbezoeken, inspirerende bijeenkomsten, goede gesprekken, constructieve vergaderingen, fantastische vrijwilligers en sympathieke honderdjarigen. Slaapverwekkend.

Maar mijn belangstelling wordt wél geprikkeld door het nieuwe medium dat bestuurders van Westvoorne nu gekozen hebben: de vlog. Dat is een soort dagboek op internet met videobeelden. Tot nu toe veel gebruikt door trendy BN'ers die een inkijkje in hun dagelijks leven geven en daarbij zo onnadrukkelijk mogelijk reclame maken voor allerlei producten die ze 'toevallig' gebruiken. Adviesbureaus op het gebied van communicatie raden dit medium nu aan voor burgemeesters om een nauwere band op te bouwen met hun inwoners. Uiteraard verzorgen ze graag cursussen over de aanpak. Bij reeds vloggende burgemeesters wil het nogal eens mis lopen. Ze produceren onhandige reclamefilmpjes voor hun gemeente, waarbij het pijnlijk duidelijk wordt dat dit niet hun vak is. Een raadslid in Almere vroeg de burgemeester dringend ermee te stoppen, omdat hij een karikatuur van zichzelf maakte en de stad er geen dienst mee bewees. De burgemeester van Woerden probeerde informatieve vlogs te maken; ze werden zo weinig bekeken dat hij er al snel een punt achter zette.

Dat maakt nieuwsgierig naar de komende Westvoornse vlogs. Hoe persoonlijk mogen die worden? Zien we de burgemeester balen tijdens een oersaaie raadsvergadering? Raadsleden 's nachts wanhopig afreizen naar een verafgelegen huisartsenpost? Of scheldend en tierend vastzitten in een gigantische file? Je gunt het niemand, maar áls het gebeurt, dan willen we er beeld van zien.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant