Bewoners van het Gasthuis kunnen via tablet en smartphone communiceren met hun naaste. De Catharinastichting hoop binnenkort ook nog andere communicatiemiddelen in te kunnen zetten.
Bewoners van het Gasthuis kunnen via tablet en smartphone communiceren met hun naaste. De Catharinastichting hoop binnenkort ook nog andere communicatiemiddelen in te kunnen zetten.

Pluim voor de verzorgenden van het Gasthuis

do 2 apr 2020, 11:22 Algemeen

Brielle – Ondanks de moeilijke tijden proberen de verzorgenden van het Catharina Gasthuis de omstandigheden zo dragelijk en comfortabel mogelijk te maken voor de bewoners. Extra moeilijk nu deze sinds ruim twee weken geen bezoek meer kunnen ontvangen van hun familie of dierbaren.

Het trof hen dan ook diep toen ze verleden week in het interview met burgemeester Gregor Rensen in Briels Nieuwsland lazen dat de familie alleen via een you tube filmpje op de hoogte zou zijn gebracht van de maatregel en daarna nog een paar dagen had moeten wachten op verdere informatie. Dat bericht was onjuist. Integendeel, er was juist alles gedaan om te zorgen voor een goede communicatie.

Op 17 maart werd duidelijk dat het Gasthuis voor bezoek moest worden gesloten. Toen bleek namelijk dat de tot dan toe getroffen preventieve maatregelen op het gebied van sociale hygiëne niet afdoende waren. Medewerkers brachten deze moeilijke boodschap dezelfde dag nog telefonisch over aan de naasten, gevolgd door een mail, een brief en een persbericht. Directeur Hans Biezemans communiceerde bovendien de maatregelen op 18 maart in een videoboodschap gericht aan alle betrokkenen.

Burgemeester Gregor Rensen betreurt het dat dit misverstand bij de zorgmedewerkers is ontstaan in een tijd dat ze het toch al zo druk hebben. Er is een enorme waardering voor hun werk en dat geldt volgens hem voor heel Brielle. Briels Nieuwsland biedt uiteraard oprechte excuses aan. De constatering was zeker niet afkomstig van de burgemeester. Door tijdsdruk is een zin weggevallen, die duidelijk had moeten maken dat het ging om een persoonlijke ervaring van de interviewster. Vanzelfsprekend onderschrijft Briels Nieuwsland het diepe respect voor de medewerkers in de zorg, ditmaal in het bijzonder voor die van de Catharina Stichting.

De Catharina Stichting heeft voor tablets en smartphones gezorgd zodat bewoners contact kunnen hebben met hun naasten. Binnenkort hoopt men ook nog andere communicatiemiddelen in te kunnen zetten.

Uit de krant