Aanpak illegale migratie in zeehavens knelt
Algemeen 208 keer gelezenHet grenstoezicht in de Nederlandse zeehavens functioneert niet zoals beoogd. De effectieve aanpak van illegale migratie en mensensmokkel kan hierdoor in de knel komen. De Koninklijke Marechaussee (KMar) en de Zeehavenpolitie Rotterdam (ZHP) hebben onvoldoende beeld van de grootste risico’s in het grenstoezicht. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Toezicht op de maritieme grenzen’ dat de Inspectie Justitie en Veiligheid vandaag publiceert.
De Nederlandse zeegrens is een buitengrens die bewaakt moet worden in het kader van het Schengenakkoord. Om mensensmokkel, illegale migratie en grensoverschrijdende criminaliteit tegen te gaan moeten de KMar en de ZHP mensen controleren die Nederland in- en uitreizen via zeehavens. Het is niet haalbaar alle schepen fysiek te checken. Daarom moeten de KMar en de ZHP controleren op die plekken waar de meeste kans bestaat dat mensen illegaal het land binnen komen en verlaten.
KMar en ZHP kampen met een beperkte capaciteit. Daarnaast gaat een deel van hun capaciteit op aan controles die verplicht zijn volgens de Schengengrenscode, zoals 100%-controles van ferry’s en cruiseschepen. Door beperkte controles op visserij en pleziervaart is op die terreinen sprake van een blinde vlek. Ook zijn de KMar en de ZHP tijd kwijt aan de aanpak van inklimmers. Hierdoor komen ze in de praktijk onvoldoende toe aan informatie- en risicogestuurd werken.
De Inspectie JenV beveelt het ministerie van Justitie en Veiligheid aan ervoor te zorgen dat de KMar en ZHP zodanig gefaciliteerd worden dat de beleidsambities aansluiten op de praktische (on)mogelijkheden van informatie- en risico-gestuurd werken. Nu kunnen KMar en ZHP in de praktijk de beleidsambities niet uitvoeren. Meer informatie is te vinden op de website van de Inspectie Justitie en Veiligheid. |