Een influencer is iemand die, bijvoorbeeld via sociale media, invloed uitoefent op een bepaalde doelgroep
Een influencer is iemand die, bijvoorbeeld via sociale media, invloed uitoefent op een bepaalde doelgroep

Influenza en influencers

Algemeen 156 keer gelezen

Onlangs was er een hoop gedoe: een aantal influencers roept wat over influenza. #ikdoenietmeermee. Heeft u zich er ook zo over verbaasd? Geërgerd?

Maar wat is nu eigenlijk een influencer? De Dikke van Dale definieert als volgt: ‘iemand die, bijvoorbeeld via sociale media, invloed uitoefent op een bepaalde doelgroep’. Laat je de aanduiding ‘sociale media’ weg, dan staat de deur open voor reeksen influencers uit het verleden. Influencer is weliswaar een nieuw woord, maar eigenlijk betekent het niet veel meer dan ‘icoon’: mensen die gerespecteerd en gevolgd worden door de massa. De iconen van de twintigste eeuw zijn minstens even invloedrijk als de influencers van nu. Denk maar eens aan Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, maar natuurlijk ook aan Martin Luther King en Malcolm X. En wat te zeggen van ene Adolf Hitler?

Verleden
Influencers waren er al in de 18e eeuw en waarschijnlijk ver daarvoor ook al! De Paus bijvoorbeeld. Deze man prees in de 18e eeuw publiekelijk medicijnen aan. En zijn volgelingen namen deze in. U zult nooit van de Brabantse gebroeders Gerard en Cornelis van Spaendonck hebben gehoord. Zij waren schilders en ze trokken Parijs waar ze carrière maakten als bloemschilders. Vanwege hun grote invloed op de Parijse mode, zouden de broers vandaag de dag influencers genoemd. Napoleon kende Gerard zelfs het Legioen van Eer toe.

Heden
De commercie begon in te zien dat tijdschriften en tv-commercials niet langer zaligmakend waren. De consument vond via social media informatie over trends en nieuwe ontwikkelingen. Er is soms ophef over influencers die hun video’s of volgers op sociale media gebruiken om reclame voor bepaalde merken of voor een mening te maken. Maar hoe terecht is die ophef? Het inzetten van bekende mensen is een oude truc! Humphrey Bogart maakte reclame voor chocola, Elizabeth Taylor voor Max Factor lipstick (1949!), Woody Allen voor Smirnoff. Van oudsher koppelen merken hun producten graag aan beroemdheden, lang voor het social media tijdperk. Celebrities in de rol van social influencer zijn geen nieuw fenomeen. Alleen verdienen ze er meer geld mee, sommigen verdienen met hun influencing zelfs meer dan met hun oorspronkelijke carriere! En ja, als je dan door zoveel mensen wordt gevolgd en – soms – geloofd, dan denk je dat je overal wel wat over kunt zeggen en ontstaan er acties als #ikdoenietmeermee. Influencers zijn er van alle leeftijden, maten en soorten. Kijk naar Baddie Winkle, 90 jaar en bijna 4 miljoen volgers. Ook als je niet in het oog van de publieke belangstelling staat, zoals jij die dit leest, kun je een influencer zijn. Je nieuwe jurk, je nieuwe scooter, nieuwe sneakers, de voorbeelden zijn onuitputtelijk. Je ziet al snel in je directe omgeving dezelfde producten verschijnen. We are all influencers!

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant