De rotonde op de N57. Foto: Partij Westvoorne
De rotonde op de N57. Foto: Partij Westvoorne

Bereikbaar Voorne-Putten: in vroeger tijden, tegenwoordig en in de toekomst

Algemeen 396 keer gelezen

De bereikbaarheid van Voorne-Putten en met name Nissewaard staat onder druk. De aanleg van de Blankenburgverbinding moet de druk op de A15 rond de Botlekbrug verminderen. Gaat die verbinding daadwerkelijk zorgen voor een afname van de verkeersdruk of is daar meer voor nodig, zoals een extra oeververbinding waarvoor vooral in Nissewaard sterk gelobbyd wordt? En wat zijn de effecten van de Blankenburg-verbinding op de andere gemeenten op Voorne-Putten, op de economie, de woningbouw, de recreatie en het milieu?

In de serie Bereikbaar Voorne-Putten, die tot stand komt met behulp van een subsidie van de Provincie Zuid-Holland, proberen we een antwoord te geven op bovenstaande vragen. Wilt u meepraten over dit onderwerp, neem dan contact op met de redactie via redactie@grootnissewaard.nl

Bereikbaarheidsvisie
Sinds begin 2018 wordt er door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de Provincie Zuid-Holland, het Havenbedrijf Rotterdam, het ministerie van Infrastructuur en Transport en alle vier de gemeenten van Voorne-Putten onderzoek gedaan naar het verbeteren van de bereikbaarheid van Voorne-Putten en het havengebied Rotterdam. De verwachting is dat eind dit jaar concrete afspraken gemaakt kunnen worden over de in te zetten maatregelen inclusief financiering.

Om Voorne-Putten een aantrekkelijk woon-, werk- en verblijfsgebied te laten blijven, zal er iets aan de bereikbaarheid gedaan moeten worden. Er is een beperkt aantal oeververbindingen, waarvan een aantal ook nog eens regelmatig met storingen te kampen heeft. Daarnaast zitten bruggen aan hun maximale capaciteit. 

Op verzoek van de gemeenten op Voorne-Putten is er door Goudappel Coffeng een regionale bereikbaarheidsvisie opgesteld, waarin de problematiek wordt omschreven en de oplossingen aan de orde komen.

Blankenburgverbinding
De aanleg van de Blankenburgverbinding, die in 2024 klaar moet zijn en het traject A4 Delft-Rotterdam zorgen voor een goede bereikbaarheid van het Westland en de regio Den Haag. Volgens de bereikbaarheidsvisie wordt de strategische positie van Voorne-Putten daarmee vergroot. Of deze tunnel inderdaad zorgt voor een ontlasting van de A15 moet nog bezien worden. Het is immers een toltunnel en alles valt of staat met het tarief en of de tunnel in de toekomst gratis wordt. De Beneluxtunnel is immers ook begonnen als toltunnel. Na afbetaling werd de tol afgeschaft; de Kiltunnel is inmiddels afgelost maar er moet nog altijd tol betaald worden om het onderhoud te financieren. Hierdoor verwerkt de Kiltunnel slechts 10.000 passanten per etmaal.

Aansluiting op A15 en N57
De Harmsenbrug is de verbinding vanaf de A15 naar de de Zeeuwse Eilanden. Nu is er al structureel sprake van filevorming, en die files zullen niet korter worden zodra de Blankenburgtunnel er ligt. Zeker niet als op de N57 de doorstroming niet verbetert. Deze weg kent slechts één rijbaan per rijrichting en een groot aantal gelijkvloerse kruisingen. Een toename van het verkeer betekent dat de N57 tussen de Groene Kruisweg en de Haringvlietdam verdubbeld moet gaan worden.

Hartelkruis/Botlektunnel
Uit het in 2017 afgeronde MIRT-onderzoek komt naar voren dat de Botlektunnel een aandachtspunt is. Ongevallen in en bij de tunnel hebben een effect op de aansluiting met het Hartelkruis. Hier staat al vrijwel dagelijks file en ook die verdwijnt niet met het realiseren van de Blankenbrugtunnel. Onderzoek laat zien dat een incident op de Botlekbrug leidt tot grote extra verkeersstromen over zowel de Spijkenisserbrug als de Hartelbrug. Het onderliggende wegennet kan dat niet opvangen; in de avondspits leidt dat zelfs tot files tot de Beneluxtunnel. Dat laatste geldt ook als er iets aan de hand is met de Hartelbrug. In de ochtendspits is er extra druk op de Spijkenisserbrug en de Harmsenbrug. Een storing van de Spijkenisserbrug leidt ‘s morgens tot problemen op de Hartelbrug en de Aveling, in de avondspits tot het bijna onbereikbaar zijn van een groot deel van Voorne-Putten.

Extra oeververbinding
Een van de oplossingen is het aanleggen van een extra oeververbinding aan de noordzijde van Voorne-Putten. De bestaande oeververbindingen en aansluitingen worden met een tweede oeververbinding ontlast waardoor de bereikbaarheid verbetert. Een van de twee in het rapport genoemde hoofdoplossingen is de aanleg van een oeververbinding tussen de N218 en de A15, de Welplaatverbinding, in de volksmond de Tweede Hartelbrug genoemd. Deze verbinding zou volgens het onderzoek een positief effect hebben op de Hartelbrug en de Spijkenisserbrug, waardoor Voorne-Putten beter bereikbaar is. Dat kan bedrijven lokken en arbeidsplaatsen opleveren. Er zijn drie locaties aangegeven waar de brug zou kunnen worden aangelegd: in het verlengde van de Kanaalweg, tussen Zwartewaal en Heenvliet, tussen Heenvliet en Geervliet, tussen de Bernisse en de toekomstige voetbalvelden en tussen Geervliet en de Hartelbrug.

Eerst de korte termijn
Een extra oeververbinding ligt er niet op korte termijn, over de aanleg van de complete A4-Zuid maar te zwijgen. Toch moet er iets gedaan worden. Een van de voorgestelde maatregelen is het geven van betere reisinformatie via navigatiesystemen, dripss en apps. Deze informatie moet de automobilist verleiden de Botlekbrug over te gaan i.p.v. te kiezen voor de tunnel.

Een andere maatregel die geopperd wordt, is het afkruisen van de verbinding naar de A15, zodat iedereen gedwongen wordt over de Botlekbrug te rijden. Alleen bij brugopeningen gaat die verbinding open om zo de ontstane file op te laten lossen.

Aveling-Schenkelweg
In de bereikbaarheidsvisie wordt ook gesproken over verdubbelen van de rijstroken op de Aveling in Hoogvliet, maar daardoor ontstaat er een nieuw knelpunt bij de kruising van de Groene Kruisweg met de Schenkelweg.

Haast
Er moet duidelijk haast gemaakt worden gezien de plannen van Rijkswaterstaat om de komende jaren groot onderhoud te plegen aan de tunnels en bruggen. Zo staat de renovatie van de Spijkenisserbrug gepland voor de periode 2020-2024 en vindt tussen 2022 en 2028 groot onderhoud plaats aan de Botlektunnel en zal het verkeer gebruik moeten maken van de Botlekbrug. De Blankenbrugverbinding is immers pas in 2024 klaar en de Harmsenbrug wordt pas in 2028 aangepakt.

Onderzoeksresultaten
Een paar weken geleden zijn de eindresultaten van het onderzoek gepresenteerd aan de gemeenteraden. Het rapport is nog niet openbaar gemaakt, maar diverse politieke partijen op Voorne-Putten hebben hun ongenoegen over bepaalde onderdelen al naar buiten gebracht.  Uit dat onderzoek blijkt dat Nissewaard en dan met name Spijkenisse er bekaaid van af komt. ‘Er wordt geen oplossing gepresenteerd voor de files op de Schenkelweg en de Spijkenisserbrug en er komen slechts minimale aanpassingen op het Hartelkruis en de Hartelbrug’, aldus Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal. En de extra oeververbinding komt er evenmin, al was dat wel te verwachten omdat bij de tussenrapportage al bleek dat de rijksoverheid daar geen geld voor over had.

Op Voorne gaat er wel één en ander gebeuren. Zo wordt de N57 van de A15 tot de Nieuweweg in Hellevoetsluis verbreed en wordt de rotonde van de N57 met de Nieuweweg ongelijkvloers. Het is tevens de bedoeling dat de rotonde van de N57 en de N497 een extra rijbaan richting de Haringvlietdam krijgt. De Harmsenknoop wordt ingericht als een tapersamenvoeging voor de rijrichting N57 naar de A15 en tot slot wordt het kruispunt van de Kanaaldijk West en de Groene Kruisweg aangepast. Het aantal rijbanen van de Kanaaldijk en de Groene Kruisweg blijft gelijk.

Partij Westvoorne stelt dat door bovengenoemde aanpassingen er meer vrachtverkeer binnendoor zal rijden.  ’Mogelijk is de transportroute van vrachtverkeer naar Kickersbloem in Hellevoetsluis voor de aanwezige bedrijven aldaar een verbetering, alhoewel het Hellevoetsluis ook nog wel wat overlast oplevert, maar deze negeert de enorme impact op de veiligheid van de inwoners van Oostvoorne, Rockanje, Tinte, Brielle, Zwartewaal en Vierpolders.’ Ook stelt Partij Westvoorne dat zowel de N218, als de Westvoorneweg niet geschikt en veilig genoeg zijn om als doorgaande route vrachtverkeer richting de N57 of  andersom  te fungeren. Het liefst ziet de partij dat deze wegen enkel door bestemmingsverkeer gebruikt worden.


De tweede Hartelbrug komt niet voor in het rijtje van voorgestelde oplossingen.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant