Afbeelding

Skypen via de deuropener

Actueel 112 keer gelezen

INGEZONDEN BRIEF Onze redactie ontving onderstaande brief van lezeres Romy de Kadt.

Slim idee van de SOR, om ouderen in staat te stellen om een sterk sociaal netwerk op te bouwen door hen via de deuropener te laten Skypen (AD, 17-5). Ik ken echter een oudere, die dankzij het falen van de basisfunctie van de ook in de Brielse Vlinderhof toegepaste 'domotica' geregeld in een isolement raakt. De vrouw is ver in de 80 en slecht ter been. De afstelling van de 'bode', ofwel de video-intercom, biedt haar helaas te weinig responstijd om nadat er is aangebeld het icoon 'deur openen' aan te tikken. Als ze te laat is, kan ze helaas niet meer communiceren met de mensen die hebben aangebeld. Bezoekers gaan vaak weg in de veronderstelling, dat er niemand thuis zou zijn.

Ongelukkigerwijs geven liften en de 'slimme woontechnologie' er opvallend vaak gelijktijdig de brui aan. En dan zit er, ook voor mensen die minder mobiel zijn, niets anders op dan de trappen te trotseren en naar de centrale hal van het woongebouw te lopen om daar zelf de automatische schuifdeuren te openen. Ik heb begrepen, dat er nog tot volgend jaar zal moeten worden gesleuteld aan de software van de voor minder mobiele huurders te ongeduldige 'domotica'. Ik kon mijn kennis de afgelopen dagen niet bereiken; hoop wel dat de SOR in Brielle meer prioriteit heeft gegeven aan een ook voor minder snelle huurders geschikte afstelling van de saaie, ouderwetse deurknopfunctie, dan aan het opwindende, hypermoderne Skypen.

Romy de Kadt, Rotterdam

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant