Afbeelding
DAGBOEKNOTITIES

Nieuwigheden

Actueel 237 keer gelezen

Er is een plan om in Brielle een 'brugtunnel' aan te leggen. Het bruggedeelte van het bouwsel ligt over het water en het tunnelgedeelte loopt dwars door de vestingwal. Op de foto-impressie ziet het er flitsend uit. Apart. Een gedurfde combinatie tussen oud en nieuw. Architecten zijn er dol op, die houden niet van doordeweekse objecten. Maar hoe zal het in de praktijk uitpakken? Vele inwoners van Brielle vrezen het ergste. En dat is te begrijpen, want op zo'n impressionistische luchtfoto ziet het plan er ruimtelijk uit, maar in werkelijkheid wordt het een grote ingreep in een kleine omwalling. Nog afgezien van de kosten en de vraag naar praktisch nut: is het wel zo'n goed idee om zo'n grote, moderne ingreep te doen in een met zorg gerestaureerd vestingstadje?

Door alle commotie lijkt een andere toekomstige nieuwigheid aan de aandacht te ontsnappen: shared space. Dat noemen we zo omdat de Nederlandse term nogal omslachtig klinkt: gedeeld ruimtegebruik. Het idee is dat dezelfde ruimte gedeeld wordt door alle soorten weggebruikers, zonder regels, verkeersborden, afbakening van rijbanen, enzovoort. Begin deze maand is de herinrichting van de Van Sleenstraat gestart met een feestelijke opening.

Maar geeft dat geen onveilige situatie, vraagt u zich af? Als alles en iedereen zo door elkaar mag wandelen, fietsen, rijden en crossen? Komen daar geen ongelukken van? Het idee van het concept is dat juist het gevoel van onveiligheid bij de gebruikers de werkelijke veiligheid verhoogt. Het zou iedereen stimuleren om 'eigen verantwoordelijkheid' te nemen.

Ook bij deze 'nieuwigheid' de vraag: wat zal ervan terecht komen? Verschillende gemeentes in Nederland hebben ervaring met shared space. Helaas te weinig, om met goed onderbouwde cijfers te komen. Het lijkt erop dat het aantal ongevallen niet toeneemt. En ook niet afneemt. Wel is bekend dat mensen zich behoorlijk onveilig voelen in dit soort ruimtes. Vooral ouderen, slechtzienden en ouders met kinderwagens gaan deze plekken mijden, als het even kan. En als je ergens niét bent, kun je er ook niet aangereden worden, zoveel is duidelijk.

De term is er nooit gevallen, maar eigenlijk heeft de gemeente Westvoorne al een tijdje ervaring met shared space. Sinds de herinrichting van het dorpsplein in Rockanje is onduidelijk gebleven wat er precies van de weggebruikers wordt verwacht. De enige regel is een algemeen parkeerverbod in de omgeving. De meeste verkeersdeelnemers houden zich aan hun oude gewoontes: ze houden rechts en ze gebruiken de strook die voorheen de rijbaan was.

Toch ben je als voetganger je leven niet zeker op dit plein. Dat komt omdat er altijd uitzonderingen zijn: bromfietsers, scooters en motoren die een binnendoortje nemen, dwars over het plein scheuren en de vouwen uit je broek rijden. Hierdoor heb je het gevoel dat je ook ogen in je achterhoofd zou willen hebben. En dát gevoel moet het nu precies juist veiliger maken. Het motto van de uitvinder van shared space is: 'liever veiligheid met onzekerheid, dan ongelukken met duidelijkheid.' Daar is wat voor te zeggen, maar prettig is anders.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant