Afbeelding
Foto: JosUijtdehaage
UW LOKALE ONDERNEMER

PLUS John Bos: Een moderne supermarkt met service en gezelligheid!

Actueel 1.300 keer gelezen

Brielle - Al sinds 1979 is de supermarkt PLUS John Bos te vinden op het winkelcentrum aan de Reede. Huidige eigenaar John Bos nam de zaak in 2001 over van zijn vader. John zijn rechterhand is Arthur Bochove, die er al ruim 13 jaar werkt en sinds enkele jaren ook bedrijfsleider is. Iedere dag doen zij met hun enthousiaste team van zo'n 75 medewerkers hun best om een volwaardige moderne supermarkt te zijn, maar dan met de service en gezelligheid van de oude buurtwinkel.

'Zo lopen we graag even mee als klanten iets zoeken', vertelt John. 'Ook helpen we bij de kassa met het inpakken van de boodschappen of lopen we even mee naar de auto. Juist omdat we voor duurzaamheid, A-merken, biologisch en Fairtrade merken en extra service staan, denken mensen vaak dat we daardoor ook duurder zijn. En dat is dus niet zo, want zo verkopen wij onze eieren, wat dus alleen maar uitloopeieren zijn, tegen dezelfde prijs als dat men elders scharreleieren koopt. Boven alles gaan wij voor kwaliteit, maar dat hoeft dus echt niet altijd duurder te zijn.'

De Laagste Prijscheck
PLUS John Bos introduceerde eind oktober vorig jaar 'De Laagste Prijscheck'. Met dit nieuwe prijsbeleid checken ze steeds de prijs elders van diverse productgroepen en zorgen ze ervoor dat klanten bij hen voortaan gegarandeerd het goedkoopste uit zijn. De winkel is speciaal hiervoor omgebouwd naar de module die is ontwikkeld om de Plus-formule sterker te maken in marktgebieden met veel concurrentie. In de winkel worden de prijzen van ongeveer 300 producten in totaal in assortimentsgroepen als agf, brood, vlees en kruidenierswaren vergeleken met die van andere supermarkten. Deze prijzen worden via elektronische borden bij de AGF in de winkel getoond. De overige artikelen zijn duidelijk aangegeven in de winkel zelf.

Achilles
Deze service, intern bij Plus project Achilles genoemd, ging eerder al bij andere vestigingen elders in het land van start en bleek een succes. De keuze voor de producten is overigens niet willekeurig, maar is gebaseerd op de dagelijkse boodschappen van de klanten. 'Het Oké merk, wat bij ons altijd het goedkoopste was, is hiermee verdwenen', vertelt John. 'Ons eigen huismerk, dus een A-merk, wordt nu op het prijsniveau van het Oké merk aangeboden. En mocht blijken dat tussen de prijschecks door, bij de concurrenten de prijzen worden aangepast, dan volgen wij dat ook. We willen onze klanten hiermee graag laten weten dat ze bij ons de komende jaren niet alleen goed, maar ook nog eens het voordeligst uit zijn.'

E-commerce
'Al vanaf het begin af aan bezorgen wij bij klanten thuis', vertelt John. 'Dat gebeurde in de begintijd bijvoorbeeld als een vaste klant ziek was. Dan regelden wij voor hem of haar via een briefje de boodschappen. Maar er kwam steeds meer vraag naar, dus ook van mensen die je niet kende en daar hebben we uiteindelijk op ingespeeld. Nu kunnen klanten bij ons dus ook online bestellen. De boodschappen worden dan netjes thuis gebracht met één van onze elektrische bussen. Deze service is nu dus eigenlijk gewoon commercieel geworden. Het is ook een landelijke trend geworden. Het bijzondere bij ons is dat de bestelde boodschappen ook echt bij ons uit de winkel komen, dus niet van een landelijk punt. Wij zijn de eerste in Brielle die dit dus echt zelf regelen. Er is steeds meer vraag naar, want we bezorgen momenteel wel zo'n 40 keer per week. Bij acties zoals het gratis verzamelen van de boodschappen en gratis bezorgen, zie je altijd wel een tijdelijke toename.'

Express-orders
Vrij nieuw bij het online bestellen bij PLUS John Bos, zijn de express-orders. 'Dit houdt in dat je twee uur na de gedane bestelling, je de boodschappen al binnen hebt', legt John uit. 'Normaal gesproken kun je tot 's nachts 12 uur bestellen en dan komen we de volgende middag. Als je 's middags voor twee uur besteld, dan komen we de volgende ochtend. Er zit dus minder dan een dag tussen. We bezorgen de boodschappen iedere dag, dus ook op zondag. De kosten zijn 6 euro, ongeacht de grootte van de bestelling. Voor de express-service betaal je 8,50 euro. En met deze service zijn we echt uniek, want niemand heeft dit.' Inmiddels rijden ze met twee elektrische bussen bij PLUS John Bos. Een daarvan heeft een koeling. De boodschappen bezorgen ze met name in Brielle, Vierpolders en Tinte.

Plannen
Om de winkel up-to-date te houden, wordt er bij PLUS John Bos met enige regelmaat een kleine verbouwing gepland. De laatste vond oktober vorig jaar plaats om de winkel klaar te maken voor 'De Laagste Prijscheck.' Er zijn plannen voor een grotere verbouwing, en daar is John nog druk mee bezig: 'Wij zouden heel graag de ontsluiting aan de achterkant willen hebben en dat met name om de vrachtwagens van de Reede af te kunnen houden. Maar dat is niet alleen duur, het is ook niet zo makkelijk te realiseren, want dan moet je daar direct die drukke G.J. van den Boogerdweg op en moet je ook nog een zijweggetje maken waar de vrachtwagens kunnen draaien. Bovendien heb je dan met veel partijen te maken. Ook willen we aan de achterkant nog graag een stuk aanbouwen en nieuwe parkeerplaatsen erbij creëren. Op dit moment zijn we alle plannen aan het doorrekenen, om te bekijken wat financieel haalbaar is. Het is de verwachting dat binnen enkele maanden de plannen concreet zijn, en de vergunningen aangevraagd kunnen worden. Als alles mee zit, wordt dat de volgende verbouwing die we gaan doen.'

PLUS John Bos
Reede 36
3232 CZ Brielle
Tel. 0181-416652
Email: bos@plussupermarkt.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant