Afbeelding
UWV

Sector transport en logistiek staat onder druk in Rijnmond

Algemeen 459 keer gelezen

Sinds 2023 neemt het aantal WW’ers in de sector transport en logistiek gestaag toe in Rijnmond. Tegelijkertijd daalt het aantal vacatures voor beroepen in deze sector door de lagere economische groei en de afnemende vraag bij werkgevers in bijvoorbeeld de bouw en industrie. Ook hebben de internationale ontwikkelingen hier invloed op, zoals de sancties op Rusland. Toch blijft de vraag naar personeel nog steeds groot; de vergrijzing speelt hierbij een belangrijke rol. 

De sector transport en logistiek bestaat uit 5 deelsectoren: goederenvervoer, personenvervoer, luchtvaart, logistieke diensten en postbezorgers en koeriers. De sector biedt in totaal 53.100 banen in Rijnmond, daarmee vertegenwoordigt het 7% van de werkgelegenheid in Rijnmond. Transport en logistiek is ten opzichte van het landelijk gemiddelde oververtegenwoordigd in de regio.

Aantal WW’ers in transport en logistiek neemt toe

In maart 2024 ontvingen 1.550 mensen in Rijnmond met een transport/logistiek beroep een WW-uitkering, tegenover 1.443 in maart 2023, een stijging van 7,4%. De toename van de WW is met name te wijten aan de afnemende vraag en de internationale ontwikkelingen die invloed hebben op de goederenstromen. Van deze werkzoekenden zochten 582 mensen een functie als chauffeur (vrachtwagen, bestelwagen, taxi) en 624 mensen een functie als logistiek medewerker. Voor deze werkzoekenden stonden er eind 2023 2.450 vacatures open waarvan 405 voor vrachtwagenchauffeurs en 610 voor logistiek medewerkers.

Minder vacatures, meer aanbod en toch nog personeelstekorten

Het aantal openstaande vacatures voor transport en logistiek nam in Rijnmond significant af. Er stonden in het vierde kwartaal van 2023 22% minder vacatures open ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. En ten opzichte van het derde kwartaal betreft het een daling van 48%; dat zijn ruim 600 minder openstaande vacatures.

Er is met name minder vraag naar laders en lossers. In combinatie met het toegenomen aantal WW’ers met een beroep in transport en logistiek leidde dit tot een iets minder hoge spanning op de arbeidsmarkt. Desondanks blijven veel werkgevers kampen met een personeelstekort. Daarbij speelt de vergrijzing een belangrijke rol.

Vergrijzing zorgt ervoor dat de vraag naar personeel aanhoudt

Dat de arbeidsmarkt in transport en logistiek onverminderd krap blijft, is met name het gevolg van de vergrijzing in deze sector. Na het openbaar bestuur staat de sector op de tweede plek als een sterk vergrijsde sector, met 14% werknemers die 60 jaar of ouder zijn. In de komende 6 tot 8 jaar verlaten 6.444 werknemers de sector. Voor 2024 is de verwachting dat de sector nog licht krimpt, maar dat de sector naar raming van het Centraal Planbureau in 2025 weer gaat groeien. En ondanks de economische tegenwind zijn de baankansen voor werkzoekenden in transport en logistiek goed. De komende jaren blijft de behoefte aan chauffeurs bijvoorbeeld groot. 

Kansen voor alle werkzoekenden

Eén van de oplossingen voor de blijvende personeelsvraag in transport en logistiek is het opleiden van mensen uit andere sectoren (zij-instroom). Ook biedt de sector mooie kansen aan vmbo’ers en mbo’ers (niveau 1). Zo kunnen mensen met deze opleidingen direct al aan de slag, eventueel nadat zij een korte training hebben gedaan of een certificaat hebben behaald. Denk bijvoorbeeld aan beroepen als postbezorgers, heftruckchauffeurs, orderpickers en verhuizers.

Zo is recent is een 51-jarige werkzoekende met een WW-uitkering gestart bij RET als buschauffeur. De wet vereist dat kandidaten zowel een capaciteit-test als een rij-test ondergaan. Ook moeten zij een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) kunnen overhandigen. Na het succesvol doorlopen van de gehele procedure is deze kandidaat op 1 april gestart als buschauffeur bij RET.

Benito Goodett, adviseur werkgeversdiensten: “Er is niets mooiers dan een werkzoekende die kan starten in een nieuwe baan bij een werkgever die daar heel blij mee is, juist ook vanwege de vergrijzing. En precies dát hebben we in deze situatie door de nauwe samenwerking tussen de werkgeversdienstverlening bij WerkgeversServicepunt Rijnmond en de werkzoekendendienstverlening bij UWV weten te bereiken!”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant