De oprichters van goal41.nl: Marcel Meijer en Michel Kriatkow
De oprichters van goal41.nl: Marcel Meijer en Michel Kriatkow

Sportverenigingen maken amper gebruik van fondsenwerving

Algemeen 236 keer gelezen

Het Nederlandse sportverenigingsleven is door de coronamaatregelen niet alleen sportief, maar ook financieel flink getroffen. Opvallend hierbij is dat slechts 3% van de clubs momenteel gebruikmaakt van online fondsenwerving, terwijl leden aangeven wedstrijden online te willen sponsoren om zo hun vereniging te steunen.

Dit is de conclusie van een anonieme peiling onder leden van sportverenigingen, uitgevoerd door het kersverse sponsorplatform goal41.nl.

Enquête
De enquête is halverwege oktober 2020 afgenomen, net na de extra maatregelen van het kabinet. Middels deze peiling willen de oprichters van goal41.nl – de Oosterbeekse softwareontwikkelaar Marcel Meijer en sociaal ondernemer Michel Kriatkow uit Driebergen – leren of zij clubs kunnen helpen met hun geheel nieuwe, laagdrempelige initiatief voor online sponsoring.

Resultaten
Uit de enquêteresultaten blijkt dat de gezelligheid van het clubleven het meest wordt gemist. Daarbij ziet het overgrote deel (71%) van de clubleden ook de financiële gevolgen van COVID-19 terug bij hun club, zoals nauwelijks tot geen kantineopbrengsten en de stopzetting van lidmaatschappen en sponsorcontracten.

Coronacrisis vraagt om creativiteit
De coronacrisis heeft de sportverenigingen in haar greep en velen proberen hier op creatieve wijze een antwoord op te vinden. Zo speelt veel jeugd nu op vriendschappelijke basis. Binnen hun eigen vereniging en verschillende initiatieven moeten ze de clubgeest levendig houden nu het clubleven stilligt. Toch blijken veel verenigingen minder creatief wanneer het om fondsenwerving gaat. Het onderzoek van goal41.nl geeft te denken… slechts 3 procent van de clubs overweegt namelijk online sponsoring als extra bron van inkomsten, terwijl hun leden de mogelijkheid van online sponsoring met een rapportcijfer 7,6 beoordelen. De meeste clubs richten hun pijlen vooral op lokale sponsors en extra subsidies vanuit de gemeente, aldus de enquêteresultaten.

Simpel fondsenwerfidee slaat aan
In de peiling heeft goal41.nl ook zijn plan voor online sponsoring getoetst. Het idee is heel simpel: laat je voetbal-, hockey- of tenniswedstrijd sponsoren door vrienden, collega’s of familie met 1 euro per gewonnen punt of game. Goed voor de teamspirit en laagdrempelig voor de sponsor. Aangezien iedere wedstrijd kan worden gesponsord, kan zeker ook met vriendschappelijke potjes op de club eenvoudig een sponsorbedrag worden opgehaald. 76 procent van de clubleden is positief over het idee en zes op de tien leden geeft aan zelf actief mee te willen doen als sponsor, deelnemer of beide. Clubs kunnen op deze manier tot wel enkele duizenden euro’s per wedstrijd verdienen.

Help ook mee clubs te helpen
De afgelopen weken zijn gebruikt om het sponsorplatform goal41.nl (www.goal41.nl) op een aantal punten te verbeteren en het staat nu helemaal klaar. Een klein dozijn proefwedstrijden is al gespeeld in de voorbereiding. “Nu is het tijd om clubleden te helpen hun clubs te helpen”, aldus het enthousiaste duo. “Wij dragen graag ons steentje bij”.

Over Goal41
Goal41 (spreek uit: Goal for One) is gemaakt om het leukste en meest toegankelijke sponsorplatform te worden dat ze konden bedenken. Voor teams, clubs, verenigingen of scholen. Win-win-denken is de basis geweest voor het platform. Waarom? Omdat samen scoren véél leuker is dan alleen! En dat blijkt, want met goal for one zijn deelnemers trotser op een doelpunt, omdat ze hiermee ook een ander helpen. Je verhoog zo de team-spirit, zeker als er gescoord wordt voor een teamuitje en er is geen gedoe met collectes of bonnenboekjes.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant