Compilatie van artiesten die zaterdag een preview gaven - foto Jaap Reedijk

Seizoenspresentatie BRES: theater- bezoek geeft groot geluksgevoel

Cultuur 311 keer gelezen

Brielle - Het BREStheater is erin geslaagd een prachtig programma voor het seizoen 2015–2016 samen te stellen. De Vrienden van het BRES kregen zaterdagavond 9 mei alvast een voorproefje

Er werd veel gelachen en het was ongelooflijk gezellig in het BRES. Coordinator Elly Wester en haar team hadden veel artiesten naar Brielle weten te krijgen om een preview te geven van hun optreden in het BRES het komende seizoen. Veel bekende artiesten staan er vanaf half september op het podium van het Brielse theater, onder andere Youp van 't Hek (13 oktober), Ali B (20 oktober), Yentl ende Boer (15 april 2016). Dit duo heeft in 2014 de Annie MG Schmidt-prijs gewonnen met hun lied "Ik heb een man gekend" en trad op bij Pauw. Ondanks de dreiging van de komende bezuinigingen, blijkt het elan volop aanwezig bij het BRES-team. Elly Wester vertelt dat behalve Herman van Veen, vrijwel alle grote namen ooit op het podium van het BRES hebben gestaan, zoals Jochem Myjer, Freek de Jonge, Lenette van Dongen, Richard Groenendijk en nog veel anderen. Nu denkt ze opnieuw een toekomstige beroemdheid te hebben binnengehaald. Het gaat om de jonge cabaretière Kirsten van Teijn die op 18 december 2015 zal optreden. Hoe ze dat zo herkent? Elly aarzelt even: "de enorm krachtige persoonlijkheid van dit 25-jarige meisje en de manier waarop ze de zaal naar haar hand weet te zetten". Veel applaus van de BRES-vrienden kreeg ook Ernest van Beuving die als een ongegeneerd sigaar rokende prins Bernhard met een wc-borstel in zijn pochet als anjer, tot zijn grote verrassing een van zijn nazaten in de zaal ontdekt. Menig bezoeker voegde hem alsnog aan het bestelformulier toe. Bij zijn optreden op 18 december 2015 wordt hij begeleid door popkoor Tintunes uit Tinte. "Is Brielle niet te klein voor een eigen theater"? Elly Wester vindt van niet. "Brielle is een stad met historie en cultuur en de mensen die er wonen, willen er prettig leven. Daar moet je wat voor over hebben. Hoe bijzonder is zo'n theater om de hoek wel niet, waar je artiesten meemaakt die anders in de grote theaters in het land optreden, en waar een zo gezellige nazit is met hapjes en drankjes. Ook artiesten blijven daar graag even plakken. Bovendien is er het sociale aspect. Hier ontmoet je je vrienden en vele vriendengroepen zijn trouwe bezoekers.

Cultuurhuis
Elly Wester heeft het vertrouwen dat het mogelijk zal zijn de theaterfunctie te behouden door het opzetten van een Cultuurhuis in het BRES, waar plaats is voor o.a. de bibliotheek, de muziekschool en de volksuniversiteit. De sfeer is positief. Bij een enquête bleek dat veel mensen niet willen dat het Bres stopt. Cultuurwethouder Wilbert Borgonjen is bereid er de schouders onder te zetten. De gemeente Brielle laat een onderzoek doen (kosten € 20.000, -!) om te kijken of de plannen haalbaar zijn. In NRC vorig jaar werd een artikel gepubliceerd waarin stond dat twee keer per jaar een bezoek aan het theater een groter geluksgevoel oplevert dan een salarisverhoging van 1.225 euro per jaar. "Van theaterbezoek word je schatrijk aan ervaringen", zegt Elly Wester. Voor het volledige programma zie www.brestheater.nl. Wie voor € 15, - euro per jaar vriend wordt, krijgt naast allerlei faciliteiten ook gratis een kaartje voor de prachtige presentatieavond met het afwisselende programma en hapjes en drankjes. Daarvoor moet een toekomstige vriend dan wel wachten tot mei 2016!

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie